5 października podczas spotkania z dziennikarzami kandydaci na posłów do Sejmu w okręgu nr 4 przedstawili kolejną część programu Nowej Lewicy. Tym razem mówili o dostępności usług publicznych i protestowali przeciwko wykluczeniu transportowemu.
W konferencji prasowej, zorganizowanej na bydgoskim Osiedlu Leśnym uczestniczyli dwaj obecni posłowie Lewicy – Krzysztof Gawkowski (nr 1 na liście NL) i Jan Szopiński (nr 2) oraz kandydujący do Sejmu – Karolina Kozłowska (nr 3), Michał Wysocki (nr 7), Renata Biernacka (nr 8), Adam Hoffmann (nr 9), Beata Supernak (nr 21).
Zabierający głos uzasadniali potrzebę zastosowania zmian, które proponuje w swoim programie Lewica. Nie tylko wielkie inwestycje za miliony, które dziś obiecują politycy prawicowi w ramach kampanii wyborczej, jeżdżąc po miejscowościach regionu, ale inwestycje w transport zbiorowy.
W ramach walki z wykluczeniem transportowym – mówił Krzysztof Gawkowski – zamierzamy odtwarzać lokalne połączenia kolejowe i autobusowe, by pociąg dojeżdżał do każdego powiatu, a autobus do każdej gminy. Wprowadzimy dotację transportową dla samorządów, którą będzie można przeznaczyć wyłącznie na organizację transportu publicznego na terenie samorządu. Sfinansujemy z budżetu państwa lokalne linie autobusowe koordynowane przez państwo we współpracy z samorządami. Zadbamy o dostateczną liczbę połączeń w ciągu dnia, by zaspokoić potrzeby transportowe mieszkańców.
Lewica zapowiada zlikwidowanie spółki PKP PLK i powołanie dyrekcji dróg kolejowych na wzór Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. – Rozwiniemy nowoczesny polski przemysł środków transportu zbiorowego i oprzemy o niego rozbudowę sieci połączeń – deklarują działacze Lewicy.
Transport lokalny – wzorem państw zachodnich może odbywać się za 59 zł miesięcznie. Jak w Niemczech mógłby tu funkcjonować abonament na komunikację miejską, gminną oraz kolej regionalną w całym kraju.
Transport powinien być wygodny dla pasażera. Obowiązywać powinien jednolity katalog ulg ważny we wszystkich środkach transportu zbiorowego, a zintegrowany system biletowy mógłby umożliwiać kupić bilet na przejazd z wykorzystaniem dowolnych środków transportu zbiorowego. Przy wytyczaniu tras kolei trzeba usłyszeć głos społeczny. Potrzebne jest rozbudowanie sieci szybkich kolei dalekobieżnych.
Poseł Jan Szopiński zwrócił uwagę na degradujący Bydgoszcz rządowy zamiar inwestycyjny – Krajowy Plan Kolejowy do 2030 r., który zawiera tylko jedno zadanie w województwie kujawsko-pomorskim. Nie ma np. oczekiwanej przez społeczeństwo modernizacji linii kolejowej między Inowrocławiem – Nową Wsią Wielką – Bydgoszczą i dalszymi elementami komunikacyjnymi. Nie ma modernizacji linii kolejowej z Bydgoszczy przez Piłę – Krzyż do Szczecina.
– Niestety, w mniejszych miejscowościach transport ma oblicze opuszczonych dworców kolejowych i przystanków PKS, z których odjeżdża jeden autobus dziennie. Wykluczenie komunikacyjne to jest wielki wstyd dla rządzących, dlatego w przyszłym rządzie przywrócimy nieczynne linie kolejowe, odtworzymy lokalne połączenia – podkreślał Michał Wysocki.
O brakach kadr dla komunikacji i kosztach wykształcenia kierowców mówiła Beata Supernak. W programie Lewicy jest i taki zapis: „Poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego, szczególnie w okolicach szkół i przy przejściach dla pieszych. Zamiast stawiać kolejne czarne punkty, będziemy przebudowywać infrastrukturę i zmieniać organizację ruchu tak, by zmniejszyć liczbę wypadków.”.
Prezentowana podczas konferencji tablica z grafiką zawierała spis najważniejszych zobowiązań Lewicy w zakresie dostępności usług publicznych, które zagwarantuje obywatelom po wygranych przez opozycję wyborach:
- odtworzenie lokalnych połączeń kolejowych i autobusowych;
- wprowadzenie dotacji transportowej dla samorządów;
- utworzenie zintegrowanego systemu biletowego z maksymalna cena 59 zł miesięcznie;
- program budowy mieszkań na wynajem;
- inwestycje w ochronę zdrowia i skrócenie kolejek do lekarzy specjalistów;
- wsparcie dla programów opieki senioralnej;
- renta wdowia i wyższy zasiłek pogrzebowy;
- coroczne podwyżki dla pracowników budżetówki.
Pod ideową myślą Lewicy: Państwo, które inwestuje w usługi publiczne, zapewnia bezpieczeństwo obywatelom”, wyrażoną na planszy – podpisali się wszyscy uczestniczący w konferencji kandydaci na posłów do Sejmu RP.
Fot. Aleksandra Dybała
Opr. nim, 6 października 2023 r.